Úkoly KK
Příručka hospodáře
Mezi základní úkoly Kontrolní komise, vyplývající z vedení účetnictví, patří především provedení těchto kroků:
- kontrola všech náležitostí účetních dokladů
- zda mají účetní doklady podpis statutárního orgánu (tj. zda se jedná o schválený a oprávněný výdej)
- zda obsahují razítko a další zákonné náležitosti
- kontrola peněz v pokladně (zda odpovídá účetní stav realitě)
- kontrola peněz v bance (pohyby na účtu)
- kontrola všech ostatních výdajů z pohledu jejich oprávněnosti - zda se jedná o výdaj, který byl schválen (například nakoupilo se 10kg vosku. proč se kupoval, kde skončil, kdo ho použil, kdo to schválil)
- kontrola správnosti zaúčtování jednotlivých dokladů
- kontrola správnosti provedení inventur majetku a uložení všech souvisejících záznamů
- kontrola vedení mzdové agendy (pokud organizace vyplácí mzdy)
- kontrola uložení (archivace a zabezpečení) účetních knih a dokladů
- kontrola aktuálnosti údajů a dokumentů zveřejněných v Rejstříku
Kontrolní komise má dle Stanov právo nahlížet do všech dokumentů organizace včetně účetnictví a sledovat činnost organizace. O výsledcích kontrolní činnosti pak vypracuje zprávu, kterou předkládá členské schůzi. Tato zpráva by měla být rovněž součástí účetnictví při uzavírání účetního roku.
Detailní informace o činnosti Kontrolních komisí jsou zpracovány v Metodice ČSV.
Každý člen Kontrolní komise nese za provedenou kontrolu plnou odpovědnost. V případě pochybení (např. neodhalení úmyslné či neúmyslné defraudace či "ztráty" majetku) jí může hrozit i trestní postih. Proto doporučuji, aby i člen KK absolvoval úvodní školení o jednoduchém účetnictví a zorientoval se v problematice daňových a nedaňových nákladů.